Search Login

Demokraten, 2. november

Tall
For et par uker siden gjorde vi et poeng av et sitat som knyttes opp til tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik : "Jeg har sagt det tusen ganger før, men nå sier jeg det for tredje og siste gang." Hvis vi ser litt på tallene i sitatet, nærmer vi oss noe interessant. Både tusen og tre er tall som kan sies å ha en viss magi i vår kultur.

Tusen
Dette tallet er ofte ensbetydende med mange eller utallige. Vi snakker om en tusenkunstner, tusen ting å tenke på, tusenfryd, tusen takk, Rema 1000 (?) tusenben og mange flere. Fra en industribygd nordpå husker jeg at det ble bygd en funksjonærbolig med mange boenheter. Den ble ganske fort kalt for "Tusenhjem" på folkemunne.

Mystikk og vitenskap
Tallet tusen er jo et ektefødt barn av titallsystemet. (10x10x10, altså 10 i tredje(!) potens) Denne måten å regne på forutsetter tallet null. Null regnes som en av verdens største matematiske oppfinnelser. Ifølge Store Norske Leksikon ble nullen innført i babylonsk matematikk ca år 300 f.Kr. Det underlige er at på dette tidspunkt var jødenes babylonske fangenskap for lengst slutt. Likevel ser vi at jødisk tallmystikk opererer med tallet tusen som som symbol på "uendelig" flere steder i Det Gamle Testamentet. Men vi finner tallet tusen igjen også i den islamske kulturkrets, tenk bare på Tusen og en natt (utallige pluss en)

Hellige tall
Bibelens Job blir først og fremst forbundet med smerte og lidelse. Men vi leser at før han gikk i kamp med djevelen, var han beskrevet som den rikeste av Østens barn. Det er interessant å legge merke til hvordan beretningen kombinerer de hellige tall 3 (Guds tall) og 7 (fullkommenhetens tall) med uendelighetstallet 1000. Han fikk syv sønner og tre døtre, og han eide syv tusen får og tre tusen kameler og fem hundre par okser og fem hundre aseninner.

Tallet tre i Bibelen
Også dette tallet er som nevnt nært knyttet til religion og mystikk. Fra kristen tradisjon er det naturlig å hente frem treenigheten, Jesus sto opp på den tredje dag, tre kors på Golgata, Jonas var tre dager i hvalfiskens buk.

Folklore
Fra folkediktningen kan vi nevne tre brødre, tre prinsesser, tre troll, troll med tre hoder, valg mellom tre ting, "Tre nøtter til Askepott, tre torsdagsnetter på rad og de tre bukkene Bruse.

Tre i kultur og samfunn
Vi er så vant til å tenke i tallet tre at vi bevisst eller ubevisst organiserer tilværelsen i tre komponenter, avdelinger. I retorikken går tre igjen som et tydelig mønster. En tale deles i tre, innledning, hoveddel (i tre deler), avslutning. Vi tenker livet i tre faser: barn, voksen, gammel. Verden omkring oss: hav, himmel og jord. Er vi våkne for fenomenet, vil vi finne utallige flere eksempler, både på tre og på tusen.

Også et tretall
Vi har fått en anekdote fra Øystein Hovden fra Rygge. Han forteller at han i sin studietid hadde en viss kontakt med en menighet i Oslo. Den het Oslo Lille Indremisjon, og den skal etter sigende fortsatt eksistere i form av en stiftelse. Ved en anledning hadde en prest eller predikant tydeligvis latt en høyst profan treenighet inspirere søndagens utlegninger. Slik begynte han sin preken: "En kan si at piker, vin og sang er dyrt... Det fulgte så en særdeles lang pause. Prelaten lette tydeligvis etter en vei videre fra sin noe originale innledning. Men endelig, etter en knapt hørbar kremting, fortsatte han .... men det gjør ikke noe, for Gud er rik nok for alle." Øystein sier at det nok er mulig at det kom noen kloke tanker etter dette, men begynnelsen er det eneste som sitter igjen etter førti år.

Kommentarer, protester, spørsmål eller andre innspill kan rettes til tlf 97654563 eller til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

 

 

 

Artikkeloversikt