Search Login

Demokraten, 13. juli

Gud og hvermann

”Jeg forteller jo ikke dette til gud og hvermann,” sa en venn til meg for en tid siden. Selvsagt skal jeg ikke  røpe hva han ikke ville ha lagt ut for offentligheten, men jeg vil stoppe litt opp ved uttrykket ”gud og hvermann”. Det brukes jo nettopp slik min venn gjorde det, men hvor gammelt er dette uttrykket og hvor skriver det seg fra? 

Heltedyrkelse

Uttrykket er skapt av Ludvig Holberg. Det ble uttalt første gang i 1724 da Holbergs krigskomedie ”Ulysses von Ithacia” ble satt opp i København for første gang. Med uttrykket ville Holberg bidra til å rive de gamle guder ned fra heltetronen. Ulysses er den romerske versjonen av Odyssevs, og med uttrykket ”gud og hvermann” latterliggjør Holberg den krigsromantikken som er så fremtredende i vår kulturarv fra antikken.

Kjemper

Folk har nok til alle tider latt seg fascinere av fortellingene om kjemper, og vi snakker da ikke om de menn som kjemper om å kåres til Norges eller verdens sterkeste mann. Jeg tenker på de virkelige kjempene i vår litteratur, for eksempel folkeeventyrenes troll og den norrøne, tvekjønnede kjempen Yme. Alle disse kjempefortellingene refererer til førkristen tid, og også Det Gamle Testamente i Bibelen har slike fantastiske historier. Vi skal klokelig la være å kommentere sannhetsgehalten i fortellingen om Kong Og av Basan, som ifølge 5. Mosebok 3,11, hadde en seng som målte 9 x 4 alen, noe som i vårt målesystem tilsvarer 5,7 x 2,5 meter.

Davids kamp mot Goliat

Personlig har jeg mer latt meg rive med av historiene om ”the underdog”, den underlegne, som nedkjemper overmakten. Fra barndommens bibelfortellinger husker jeg hvordan unggutten David ble sendt i kamp mot filisterkjempen Goliat, som i likhet med kong Og skal ha vært over fem meter høy. David bruker slyngen sin og treffer Goliat med en sten som sender kjempen i bakken. ”Davids kamp mot Goliat” er gått inn i vårt språk og blir ofte tatt frem for å beskrive hvordan ”den lille” beseirer en antatt overmakt.

Jeg husker med glede hvordan jeg sammen med en flokk mennesker den 31. august 1960 sto på St. Hansfjellet og så ned på Fredrikstad Stadion og var vitne til at FFK slo Ajax 4-3. Det var Davids kamp mot Goliat.

Kreti og pleti

Dette uttrykket skriver seg også fra Bibelen, og Store Norske Leksikon angir betydningen nettopp til ”gud og hvermann”. Også her møter vi David, nå som jødenes legendariske konge. Hans livgarde skal ha vært så stor som 700 krigere av folkegruppene kretere og pletere. Dødehavsrullene kaller dem keretitter og peletitter, krigerfolk som nettopp var eksperter i bruk av slynger. Det påstås at den dyktigste slyngekasteren kunne treffe et mål som lå opptil 120 m unna, med steiner, og et enda fjernere mål med blykuler. 

Samson og løven

En av tidligere tiders byoriginaler i Fredrikstad elsket å snakke om Samson, en annen av Bibelens helter. Alltid når det ble snakk om sterke menn, (og folk la opp til slik prat når mannen var i nærheten), brøt han inn og avfeide enhver ytterligere diskusjon. Han hadde nå hørt på praten rundt seg, og mast seg opp til høylytt forargelse. Med effektfullt volum og retoriske pauser kom han med sin tirade: ”Sterk sa du?  - Sa du sterk?  - Samson, han var sterk han, han tok løva i henda og flekte ’o i støkker med bara nevane han!” Etter dette utbruddet snudde han seg til folk som sto omkring ham og tilføyde: ”Å skulle den møkaløva bort i henda på kæll’n å gjøra ’a!”

I Dommernes bok 14, 6, står det å lese i noe mer avdempede ordelag: ” Da kom Herrens ånd over ham, og han rev løven i stykker med bare nevene, som om han rev et kje.”

Kommentarer, protester, spørsmål eller andre innspill kan rettes til tlf 97654563 eller til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Artikkeloversikt