Search Login

Demokraten innlegg 29. juni

Fra forrige uke

Under overskriften ”Ord og uttrykk på overtid” hadde jeg gjort meg skyldig i en faktafeil.  ”Cup er cup” er selvsagt et sitat av Arne Scheie. På Facebook utlovte jeg en ”finn feilen-konkurranse” med premie til en uttrukket innsender. Premien var boka ”Arvegods” og vinneren ble Karin Wiik, varaordfører i Rendalen kommune. Karin Wiik opplyser ellers at ”Nu går alt så meget bedre” er et sitat av Henrik Scheele i programmet ”Nikkerne”. Her spriker kildene, og jeg er ikke i stand til å bekrefte det ene eller andre, men Henrik Scheele er jo et fremragende alternativ, all den stund han jo var født i Fredrikstad.

Minst ett og et halvt poeng til Karin Wiik, (men bare én avsendt bok).

 

Babbel

”Å er’e du bablær om?” fikk jeg høre for en tid siden, midt i en hyggelig samtale mellom venner. Det var et utslag av ganske vennligsinnet mobbing, men det ga meg en kjærkommen anledning til litt ettertenksomhet midt oppi alt babbel. Det er jo av og til at en ”setter hue’ i fri og lar kjeften gå,” for å bruke et talende(!) uttrykk. Men som Askeladden tenker jeg som så at ”jeg har slikt å føre, jeg har slikt å gjøre, så fører jeg vel den!” Og så plukket jeg opp ordet og puttet det i skreppa. Hvilket ord? Bable selvfølgelig.

Bable

Dette er et ord som uten videre fører oss rett inn i verdenshistorien, bibelhistorien og den amerikanske slavehandelen. Den babylonske kongen Nebukadnesar II, som i år 597 f. Kr. hadde erobret Jerusalem, rev noen år senere ned tempelet og tok store deler av befolkningen i Judea til fange og førte dem til Babylon. Babel er det hebraiske ordet for Babylon. Og det er nettopp i den hebraiske historien vi må lete for å finne sammenhengen med min ”babling”.

 

Nebukadnesar den store

Da Nebukadnesar kom tilbake etter sitt vellykkede felttog, satte han i gang store byggearbeider. Arbeidere hadde han nok av, flere folkeslag var nedkjempet og brakt til Babylon. Blant annet satte den mektige kongen i gang å bygge et pyramideformet tårn av enorme dimensjoner. Nebukadnesar den store ville på denne måten sammenligne seg med de egyptiske faraoene. Det monumentale tempelet i Jerusalem hadde også falt for hans krigerhånd.

Babels tårn

Denne trappepyramiden var omtrent 100 meter høy. Byggverket og ikke minst byggeprosessen danner bakgrunn for jødenes fortelling, slik det kan leses i 1. Mosebok. Her fortelles det at menneskene ville lage et byggverk som skulle nå helt opp til himmelen. Til å begynne med snakket alle menneskene samme språk, men Gud likte ikke deres hovmod, og derfor ga han dem forskjellige språk slik at de til sist ikke kunne forstå hverandre. Dette førte altså til en ”babelsk forvirring”, der menneskenes tale hørtes ut som meningsløs babling. Uforståelig tale eller babbel er altså en arv fra krigerkongen Nebukadnesars stormannsgalskap.

Babbel - tungetale

Vi har nettopp hatt pinse, og det bringer tanken videre til fortellingen om hvordan Gud igjen ga menneskene evne til å tyde det som av mange oppfattes som babbel, altså som uforståelig tale. At dette skjedde nettopp i pinsen bringer tankene inn på den bevegelse som fremfor noen har holdt på tradisjonen med tungetale, nemlig pinsebevegelsen. Og på slutten av ukens spalte drar vi til Jamaica, hvor den underlige religiøst-/kulturelle bevegelsen Rastafari oppsto på 1930-tallet. Reggaemusikken er vel det vi først og fremst forbinder med Rastafari. Bevegelsen sies å ha noe av sitt utspring i nettopp i pinsebevegelsen.

Boney M, Rastafari og kong David

Mange vil fortsatt huske Boney Ms coverversjon av ”Rivers of Babylon. Det var opprinnelig en rastafarisang, skrevet og innspilt av Brent Dowe og Trevor McNaughton.

Den stadig repeterende linje er ”By the rivers of Babylon, where we sat down, ye-eah we wept when we remembered Zion”. Dette er første vers i salme 137 i Bibelen. Rastafariene på Jamaica bruker Bibelens fortellinger som bilde på egen skjebne, bortført fra Afrika for å leve i slaveri. Deres Sion er Etiopia og deres konge er Haile Selassie I.  

Jeg elsker digresjoner, og så langt brakte mitt babbel meg, til ”Babels elver hvor vi satt og gråt når vi tenkte på Sion.”

 

Kommentarer, protester, spørsmål eller andre innspill kan rettes til tlf 97654563 eller til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Artikkeloversikt